8. 11. 2020, 9:45, kk, Právo

Na trh práce přichází takzvaná generace Z – mladší, průbojnější a modernější než její předchůdci mileniálové. Co nového internetová generace lidí narozených po roce 1995 firmám nabízí? Především přirozené chápání online světa a motivaci v profesním rozvoji. Jejich myšlení a společenské vize firmy ke své inovaci potřebují.

Doposud byli považováni za digitální inovátory především mileniálové – lidé narození v 80. letech a první polovině 90. let minulého století. Do aktivního věku se však nyní dostává následující generace Z. Ta se do světa moderních technologií narodila a internet je jejím přirozeným prostředím.

„Mileniálové začínali s prohlížeči, vyhledávači a sociálními sítěmi, které stále využívají jako doplněk komunitních vztahů. Generace Z je v online světě zapojena hlouběji, pro ni nejsou moderní technologie otázkou učení, je s nimi spjata odjakživa,“ upozornila Zuzana Mravík Zelenická, manažerka CSR programů společnosti Samsung.

„Dnešní dvacátníci vstřebávají neustálý tok online informací a část jejich života se odehrává na sociálních sítích, které bývají důležitým stimulem jejich vztahů,“ doplnila.

Práce musí mít smysl

Jak ukázal průzkum agentury Behavio, pro mladé lidi mezi 16 a 23 lety je u práce klíčové, aby jim dávala smysl (48 procent) a aby byla jejich koníčkem (40 procent).

Své vzdělání a rozvoj pak řadí mezi nejdůležitější hodnoty, hned vedle rodiny, přátel a partnerských vztahů. Tím, jak se dnešní dvacátníci dívají na společnost, jak se učí, získávají zkušenosti a jsou motivováni se neustále zlepšovat, se od mileniálů liší.

Oproti mileniálům, kteří si na pracovním trhu zvykli klást až přemrštěné materiální požadavky, zůstávají příslušníci generace Z skromní a chtějí na sobě pracovat. Firmy je potřebují jako pracovníky, kteří přinášejí nové vnímání online světa a chápou potřeby svých vrstevníků.